יום שני, 20 בפברואר 2012

מועדון חברים אקסקלוסיבי


ערב טוב לכולם.

Way To Fail
שבוע שעבר שצפה וקצפה במשך יום שלם היסטריה בפייסבוק של הרבה ישראלים בדמות התמונה בצד. אם לקצר סיפור ארוך, ברשימת המדינות בהם ניתן לקבל עידכונים לפייסבוק דרך הודעות SMS מדינת ישראל איננה, אך מדינה בשם "פלסטין" נמצאת. אחרי מסה לא קטנה של שיתופים וחפירות התברר כי חברות הסלולר נדרשות להתקשר עסקית עם פייסבוק כדי לאפשר את השירות (או משהו כזה). חברות הסלולר שלנו ניתקו התקשרות כזו או מעולם לא יצרו אותה, בעוד חברת הסלולר הפלסטינית ג'וואל מקיימת אותה. אבל ההסבר הזה מניח את הדעת רק באופן חלקי. יש פה עדיין עניין עקרוני, ואני לא מדבר על הזילות בטענה להפרת זכויות האדם שלך אם אתה יכול לקבל עדכוני פייסבוק לסלולרי.

נושא ההכרה בישראל הוא נושא רגיש אצלנו וזה מוצדק. רוצים לקרוא לזה רגשי נחיתות? תקראו. זה גם כנראה נכון, אבל זה לא משנה את העובדה שהאינסטיקט שלנו לזעום כאשר אנו לא כלולים ברשימה ארוכה של מדינות הוא מנגנון הגנה הכרחי. אנחנו לא ממציאים פה. יותר מדי פעמים מתעלמים מאיתנו, בין אם זה אנטישמיות ובין אם זו סתם פליטת פה, וזכותנו להיעלב.

אני גר איפשהו בחצי התחתון של הפס השחור.
אבל גם זה לא הכל. נוכחותה של מדינת "פלסטין" הוא עניין כאוב בפני עצמו. ישנו הבדל עצום בעיני (וגם בעיניכם הוא צריך להיות) בין "הרשות הפלסטינית" לבין "פלסטין". גם בעיני הפלסטינים הוא קיים, אחרת לא היו זועמים על הצגת מפת פלסטין כיהודה שומרון ועזה במשחקי מדינות ערב בקטאר. הפלסטינים רואים בפלסטין כמדינה בין הים לנהר על כל המשתמע מכך. לראייתם, אין הבדל בין מגרון ותל-אביב; הכל זה פלסטין ולהכל יש להם זכות שיבה. הכרה ב"פלסטין", להבדיל מב"רשות הפלסטינית", הוא עניין מאוד טעון פוליטית והיעדרה של ישראל מהרשימה גירתה את העצב החשוף הזה שבעתיים. סביר להניח שבחירת המינוח "פלסטין" נעשתה בתום לב הנובע מבורות, אבל זה כאב.

"פלסטין" לא קיימת כי אנחנו כאן וחשוב להבהיר את זה. אם אנחנו רוצים להמשיך לחיות כאן חשוב שנתעצבן על השטויות האלו כי אם לא נתעצבן עכשיו, לא יבינו למה לעזאזל אנחנו יושבים ב"פלסטין" ומכנים אותה "ישראל". במקום בו הבורות חוגגת יש הרבה מקום למניפולציות ואנחנו עוד עשויים להפסיד הפסד טכני.

אגב, כלי התקשורת בחרו להתעלם לחלוטין מכל העסק. אז נכון, לא באמת היה כאן סיפור חדשותי, אבל היעדר סיפור חדשותי מעולם לא הפריע לאירגונים כמו Ynet או חדשות 2 לדווח על סיפור מומצא לחלוטין שהונבט מרסיס של מראית עין לסיפור. דווקא יש פה שערוריה עסיסית ביותר המתובלת ב"העולם שונא אותנו". אני סומך עליהם שהם גם היו יכולים לסובב את זה כאמצעי ניגוח נגד הממשלה. אבל כנראה שאם סיפור לא תואם לנרטיב שלך לא תפרסם אותו...


לסיום

יכול להיות שאני מטומטם, אבל אני באמת לא מבין למה שמישהו ילך לראות את הסרט Abraham Lincoln: Vampire Hunter ומצד שני, אני חייב לראות אותו.


קומו כשהשעון המעורר שלכם מצלצל,
רז.

2 תגובות:

  1. הנקודה מעניינת, אבל אולי דווקא ההתייחסות לערי הרשות (ורק ערי הרשות) כשייכות לפלסטין, ולא לרשות הפלסטינית תוביל להכרה בכך שגבולות פלסטין יהיו מצומצמים משהיו רוצים?

    אני לא בטוח כמה הסמנטיקה הזו באמת משנה. כשמישהו יוכל לכתוב שהוא גר ביפו, פלסטין - אז זה יפריע לי באמת, כרגע זה מפריע לי, אבל פחות.

    יש פה טעות - כי אין מדינה בשם פלסטין עדיין. אבל לך תסביר להם שלאין-מדינה הזו יש שגרירויות וכמעט חברות באו"ם... עשית עם זה משהו? שלחת להם מייל?


    בקשר לסרט: בגלל שזה טים ברטון, אני חושב שהסרט הוא סוג של בדיחה. הוא יודע שזה מגוחך וזה חלק מהעניין. אני מחכה לקמפיין השמאל הראשון שישתמש בסלוגן כפרודיה על אם תרצו.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא ממש נראה לי. גם במקרה הזה הייתי מעדיף את המונח "רשות פלסטינית".

      בקשר לסלוגן, נראה לי שנוכל להשתמש בו נגד השמאל הקיצוני בדיוק באותה קלות, רק צריך לעשות את זה קודם.

      מחק