יום ראשון, 20 בדצמבר 2009

מסלולים אורביטליים, בית יהודי חם ואוטוסטרדת הבנאליות

ערב טוב לכולם.

כדור הארץ מסתובב על המסלול האורביטלי שלו סביב השמש והנה עברה עוד שנה מאז שנולדתי ואני בן 24 עכשיו. כל הכבוד לי. הצלחתי לשרוד. במהלך הימים האחרונים חגגתי עם כמה חברים והיה די נחמד. לא חוויה שלילית במיוחד. אני לא יודע אם אני מזדקן מדי בכדי להנות ביום ההולדת שלי.

אני חושב שזו שאלה מעניינת אם אנחנו מזדקנים בשלב מסויים מעבר ליכולת להנות או מעבר לצורך בריגושים אינטנסיביים בכדי להנות. ישבתי במיטצ' בראשל"צ בערב VJ (כמו DJ רק עם קליפים) שבוע שעבר עם כמה חברים והיה שם את אחד מהלקוחות הקבועים של הפאב בערבי ה-VJ שבמקרה הוא בן 50+. שאלתי את אחד מהחברים שלי "תגיד, אתה תרביץ (=תחגוג, תצא, תשתולל) כשתהיה בגילו?" והופתעתי להיענות בשלילה. אני רוצה להאמין שאני כן ארביץ אבל הוא טען שמחוייבויות כמו משפחה ימנעו את זה כליל ושעולם ההרבצות תמיד יהיה שייך לצעירים. אני מקווה שהוא טועה...


בית יהודי חם

יוצא לי לאחרונה להתעצבן על כל מיני קולות בחברה שמנסים לכפות את דעותיהם האמוניות על החברה. שלל אנשים שמנסים בכח ובפנאטיות להפוך את אורח חייהם לאורח החיים של כולנו ומי שלא נוח לו שילך ויגור בקהילה מבודדת או שיעוף מפה כי הם חשים שקולם חייב להשמע ולגבור על כולם. אנשים שאם דעותיך האמוניות לא הולכות בקו אחד עם שלהם הם יחשבו שאתה נפש אבודה ותועה ושאינך רואה את האור ושכל הסטיות שלך הן אלו שגורמות לכל הסבל בעולם ושאתה חייב ללכת בדרכם בכדי שתגיע לאור ולדרך הישר. פשוט מחליא ואם לא הבנתם שהפיסקה הזאת מדברת על אתאיסטים אז יש סיכוי שכבר מאוחר מדי בשבילכם.

עם כל ההיפרבולה המכוונת וההכללות הפושעות, אני באמת סובר שה"דת" האתאיסטית נמצאת בבעיית זהות לא פשוטה מעצם הווייתה כדת וההשוואות המתבקשות. אני רואה את עצמי כיהודי וכשאני אומר את זה בפומבי תמיד יהיה מישהו שמאותו הרגע לא יבדיל ביני לבין חרדי ממאה שערים מתוך בורות טהורה. אני מאשים את היהדות עצמה. אני מאשים את השחיתות שגורמת לקריסת הבסיס המאמין בסגנון נפילת האימפריות הגדולות בהיסטוריה והסירוב העיקש להתקדם מעבר לארכאיות של הלכות איזוטריות כדרך חיים בפרט וכמטרות להנחלה עד לשורשי החברה בכלל, אבל הלוחמנות שמפגינים מטיפים אתאיסטים כנגד עדות מסויימות בימינו פשוט גובלת באנטישמיות.

החל בטענה שכל מי שמגדיר את עצמו דתי לא משלם מיסים וכלה בכך שאוכל כשר הוא מקור כל הרוע בעולם, ה"אתאיזם" לא לוחם בעד חופש דתי אלא בעד כינון דת אחת על פני אחרת ע"י יציאה אגרסיבית כנגד היהדות (ולא כנגד היהודים הספציפיים המנסים לעשות את אותו הדבר מהכיוון השני). הדוגמה הקלאסית מתעוררת כבכל שנה מול עיניינו בימים אלו בהם יהודים היוצאים נגד חגיגות הקדוש סילבסטר, שהוא חג נוצרי למכביר, זוכים ללעג ולא לתמיכה מאתאיסטים שאומרים "בואו נחגוג את ראש השנה הבין-לאומי כחגיגה ללא שום שיוך דתי". הכל היה בסדר מבחינתי אם דתות ואמונות אחרות היו מקבלות את אותה שטיפה. אני לא חושב שיש מקום לזה במדינץו של העם היהודי.

נכון שמדי פעם איזה רב לא מבריק במיוחד אומר שהמשיח לא בא כי הוא מפחד מהפלות אבל זה לא סיבה לשנוא את כל היהודים. זה נכון שחרדים מסויימים מפגינים בפראות על חופש כזה או אחר שיש לאנשים אחרים מכורח הדמוקרטיה אבל גם יהודים הם בני אדם (עם אף גדול ועקום). זה נכון שבתנ"ך מסופרים סיפורים שכנראה לא קרו ופה ושם יש משהו על להרוג הומואים אבל אם מסננים את כל זה מקבלים ערימה של כמה חוקים סוציאליים חשובים (חופשות עבודה, קיצבאות, לא לרצוח), מוסרי השכל (לא משנה כמה אתה שיכור, זה לא בסדר לספק מינית את אבא שלך), סיפורי מורשת על עמנו וארצנו, כמה פיסות ספרותיות אלמותיות והגיגים פילוסופיים, בלי שום קשר לרטוריקה ולאופן הארכאי בו כל העסק מועבר. זו היהדות מבחינתי ולא כל הקטעים על לסקול אנשים ולקחת לגויים את הזהב. הרי היה זה ההיסטוריון הרומי טקיטוס שאמר כי "היהודים הם העם הגרוע ביותר בעולם, כיון שהם בזים לכל דבר קדוש, וההוכחה לכך היא שבקודש הקודשים שלהם אין שום דבר, אתאיסטים גמורים." וזו הגדולה. יש הרבה דברים יפים ביהדות שאנשים מוותרים עליהם מראש.

אדם יכול, לדעתי, להגדיר את עצמו באותה קלות כיהודי חילוני ואפילו לא להאמין בקיומו של אלוהים אבל יהדות זה לא מגניב בימינו מסיבה כזו או אחרת. אז עדיף להגיד שאתה אתאיסט. או וויקני. מה זה משנה, השמאלנים האנטישמים האלה גם ככה ישרפו בגהנום כשיבוא המשיח.


אוטוסטרדת הבנאליות

הפייסבוק כבר לא אותו הדבר. זרם הסטטוסים והסרטונים והתמונות וההוא שדיבר עם הזה על משהו לא מעניין כזה או אחר כבר מתחיל להרתיח לי את הדם. לא היה רע קודם, אבל חייבים לשנות. הכל חלק מהקדמה. הבעיה היא היבלעות. שום דבר לא מחזיק יותר משעה-שעתיים על השערים של האנשים ואזמיד הופך להיסטריה. איך הבלוג הזה ייתפרסם ככה? איך הסרטון שלי יתפרסם ככה?!

עשו לכולנו טובה. אם אתם רואים משהו טוב בפייסבוק, הפיצו אותו או עשו לו Like. רק כך יצופו יהלומים בנהר החרא שהוא הפייסבוק! וvצטרפו לקבוצה שחושבת כמוני.


לסיום

קיבלתי מחבר את מתנת היומולדת הזאת שהייתי רוצה לחלוק עמכם. תודה רבה.

רק בשמחות,
רז.


5 תגובות:

  1. בנושא הכפייה: אף אתאיסט לא כופה את דעתו על הדתיים, אתה לא רואה אתאיסטים תומכים בלחוקק חוקים שאומרים שלדתיים אסור למכור או לאכול משהו בחגים מסויימים (ע"ע חוק החמץ). הרצון הוא להפסיק את הכפייה הדתית, אני לא חושב שיש מקום להשוואה.

    בנושא הבוז: אני אישית בז לאמונה בקונספט שיש אל שעסוק כל היום בקבלת תפילות, מתערב בהעדפות גסטרונומיות, רוצה שנקשור חתיכות של פרה מתה עם קלף בפנים על הראש ועל היד בכל בוקר ומעדיף את הצד שלנו במלחמות (אבל רק אם נלמד מספיק תורה). בדיוק כמו שאני בז לאנשים שמאמינים ברצינות ברוחות רפאים, פיות או בזה שהומיאופתיה זאת שיטת רפואה לגיטימית.

    בנושא הנזק: הדת היהודית גורמת המון נזק להמון אנשים והיא אינה תורמת שום דבר מלבד נחמה פעוטה.
    בין הנזקים אוכל למנות:
    - עלויות ישירות של קצבאות לאברכים (במקום להשקיע בחינוך/בריאות) ועלויות עקיפות של אבדן תוצר כתוצאה מכך שהם לא עובדים.
    - אבדן כספי כתוצאה מקצבאות ילדים.
    - כל תופעת פסולי החיתון והעובדה שנישואים בארץ עוברים דרך מוסדות דתיים.
    - אוכלוסיה שלמה שאינה תורמת דבר לעולם התרבותי והמדעי ומתעסקת כל היום בתלמוד הבבלי ובפלפולי גמרא.
    - נושא התחבורה הציבורית בשבת.
    - כשרות, שעולה המון כסף למשק.

    ולגבי "המוסריות" של הדת היהודית, כתבתי על זה פוסט לא מזמן:
    http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1597102

    השבמחק
  2. הו תודה, שלייזר, שאתה משחק לידי. הרי עיקר מה שכתבת הוא שנאה כלפי דוסים ומבחינתי, שהדוסים ילכו להזדיין (כי בתולין עד החתונה זה גם ככה לא לעניין), אבל מה שלא בסדר היא העובדה שאתה מאשים את הדת היהודית (כמו שאמרתי שאתאיסטים עושים).

    באשר להרבה מהבעיות שאתה מציג יש מקום לדיון (נישואים אזרחיים ותחבורה ציבורית בשבת, לדוגמא) אבל אתה לא צודק בזה שאין שום סיבה שהפתרון לא פשוט יפול על דעתך. אנחנו חיים במדינה יהודית אשר ברגע שתפסיק להיות יהודית היא תחדול מלהתקיים. תחדול להיות לה הצדקה ואלא אם כן אתה מתכנן לעבור לקנדה, כל העסק הופך גם לבעיה שלך (אם אתה עובר לקנדה ובאמת איכפת לך על מה כמה דוסים צועקים, אז טורונטו באמת מלאה באנטישמים).

    כך לדוגמא את זה שבשוויץ אסרו על הקמת צריחי מסגדים כי, לא מתוך מיגור דתות באופן כולל, אלא מתוך כך שהם נטע זר בנוף השוויצרי הנוצרי. זה פגע להם בסממן לאומי והם עצרו את זה. החשיבות של היהדות אצלנו היא שבלעדיה אנחנו בסכנת קיום ולא בגלל עניינים אמוניים, אלא בגלל שבלי סממנים ונוכחות אנחנו פשוט נחדול להיות מדינה. באשר למקומה של היהדות בחברה, זה כבר נושא לדיון אחר אבל תהיה מוכן לעובדה שאתה לא בהכרח צודק בו.

    עוד לא קראתי את מה שכתבת על "המוסריות" של הדת היהודית אבל אני אקרא ואמשיך את ההלקאה שם.

    נחמד לראות שאתה קורא. מקווה שתחזור שנית.

    שיהיה לך בכיף,
    רז.


    נ.ב.

    אל תרד על הומאופתיה, גם אספירין התחיל בתור חליטה של קליפת עץ מסויים.

    השבמחק
  3. אני חושב שעיקר הבעיה, רז, היא שאתה מערבב שתי בעיות שאינן בהכרח קשורות זו בזו.

    לשתיהן פתרון קל כשהן נפתרות ביחד, אך קשה יותר לחוד. לדעתי גם נכון יותר.

    הבעיות הן כמובן עניין האמונה שלך ב"דת היהודית" - מדברייך עולה שאתה מאמין בחלק מהדת היהודית. בחלק הטוב, שממה שאני מבין קיים בהרבה דתות אחרות. אתה בעצם מאמין בחלק שמשותף לרוב הדתות המונותאיסטיות וזה יוצר שני מצבים:
    1. אם אתה טוען שכדי להיות יהודי מספיק להאמין בחלק מהדת היהודית - הרי שאתה גם מוסלמי] ונוצרי. גם אם אתה לא רוצה.

    2. אם אתה מאמין שהדברים שאתה מאמץ מהדת היהודית לא בהכרח חופפים לנצרות ולאיסלאם רוב הסיכויים שאתה כן מאמין במשהו גזעני שבא לשמר ולגונן על הדת עצמה. וזה פשוט הופך אותך לגזען או בור.

    אתאיסטים, ככל הנראה, ואני משוכנע מההיכרות (הקצרה אומנם) שלי איתך שתסכים - הם הקול השפוי.
    אף אחד לא אומר שכל מה שכתוב בתנ"ך הוא זבל ואם כן זוהי קיצוניות בלי היגיון. התנ"L טומן בחובו הרבה דברים טובים שאתאיסטים שאני מכיר מאמצים לחיי היום יום הרבה יותר מרוב הדתיים שאני מכיר. הדברים האלו הם למשל "לא תרצח" "ואהבת לרעך כמוך" ועוד חוקי מוסר הגיונים ושיוויוניים.

    נחזור למשפט שבו לא עסקתי. אמרת שללא הדת היהודית - מדינת היהודים - תפסיק להתקיים. תראה, זה כמו שלהגיד שללא פצצת האטום נפסיק להתקיים - זה הופך את הלוחמה הגרעינית לדבר טוב? זה שמשהו מגן עלייך לא הופך אותו לנכון. זה כבר אינטרסנטיות.. מה שכן המדינה הזו החלה בתוך מדינה לכל העמים והגזעים שאינה מפלה בין תושביה, כל זאת כתוצאה מהאירוע הגדול שגרם להיווצרותה. אירוע של גזענות ובורות.

    הפתרון לליכוד העם ושמירה על המדינה כיום הוא שמירה על רוב יהודי. אני חייב להסכים עם זה. השאלה שצריך לשאול הוא האם היית בוחר בפתרון אחר לו פתרון כזה היה קיים? האם היית מוכן לוותר על הכפייה שאתה יודע שמתקיימת כאן ועל ההפלייה (על מנת לשמור על רוב יהודי) אם היו אומרים לך שהמדינה תמשיך להתקיים? בכלל, אין לי בעיה שזו לא תהיה מדינה יהודית אבל אני חושב שלכל אדם מגיע מקום בטוח לחיות בו. אם ליהודים זו המדינה היהודית אז לא הייתי מחליף פשע בפשע ובינתיים ההסדר הזה הגיוני. הרעיונות שהוא מושתת עליהם אינם.



    אני מאוד נהנה לקרוא את הפוסטים שלך כשיוצא לי.

    המשך כך,

    רעות שהרבני.

    השבמחק
  4. אה וקראתי עכשיו את התגובה, טוב זה יצא מבולגן אבל אני ממהר. אם יהיו לך הערות אשמח לשחזר את הכתיבה ולעשותה קוהרנטית יותר ומובנת.

    השבמחק
  5. אני שמח לראות שאתה קורא, רעות.

    אני אתחיל מהסוף.

    כתבת את התגובה כאילו אנחנו מנהלים איזשהו פינג פונג וזה קצת קשה במדיום הזה אבל נראה לי שאני אתמודד.

    בעניין הזהות היהודית של מדינת ישראל, תרגיש חופשי להציע פתרון אחר אבל אני לא חושב שקיים. הלאום שלנו והמסורות שלנו סבוכים כ"כ עמוק האחד בתחת של השני שאני לא רואה איך אפשר להפריד ביניהם ואני מאוד סקפטי שאתה יכול, עם כל החיבה שלי אליך.

    זה שאתה מסכים איתי שבתנ"ך יש פנינים שוות לשימור זה כבר טוב אבל תסמוך עלי שלא כולם יהודים טובים. יש ערכים עדיפים שונים בין היהדות לנצרות, לאיסלם ולכל דת שתבחר, מרכזית או לא. אולי היינו שם קודם ועכשיו הרבה מזה הוא נר לרגל כל העולם, אבל זה עדיין לא נכון שהעדר החפיפה מתחיל רק במצוות הכבדות.

    אגב, ברור לי שדרך חיים (דת) בונה בונה גם מנגנוני הגנה, אבל אם כבר להיות קטנוני, גם אתאיסטים.

    נשיקות,
    רז.

    השבמחק