יום שבת, 13 בנובמבר 2010

הקאמבק, הבעיה הגדלה של אירופה וסוציאל-קלישאה

ערב טוב לכולם


אם יורשה לי להיכנס טיפה לארספואטיקה, יש לי התלהבות מחודשת לאחרונה לבלוג. אחרי שסיימתי עם הכרוניקה היחסית משעממת שהטיול (שבאמת לא היה משעמם כמו שהוא מצטייר דרך הכתיבה שלי), האופק שנפתח לפני לכתיבה מדהים ומרגש אותי כאחד תוך שהוא ממלא אותי בחדוות כתיבה עילאית.


אז זה ממש מוזר שאני בוחר לחזור ולכתוב על משהו שקשור לאירופה.




הבעיה הגדלה של אירופה
יורוטריפ - חלק ד' (בונוס)
אזהרה - לא חופר ולא הכי קשור לחלקים האחרים. גם אם לא מעניין אתכם במיוחד איך היה לי בטיול, כדאי לקרוא.
חלק א'

זה קרה בלילה שבילינו בבריסל. שיכורים וטובי לב התיישבנו בכיכר סמוך למלון והתחלנו לשוחח על התעמולה האנטי-ישראלית שראינו בטלוויזיה בה צפו הבעלים המאוד ערבים של המלון בו שהינו בפרט ועל תפיסת ישראל באירופה כפי שבת-דודה שלי חובה אותה בצרפת, בה היא מתגוררת, בכלל. במחשבה שניה, כנראה שזה לא היה נכון לשוחח את השיחה הזאת באנגלית, אבל לא היו לזה שום השלכות אז אני מניח שזה בסדר.

אירופה מפוצצת בערבים. זה כשלעצמו לא מהווה בעיה, הרי שלהיות ערבי כשלעצמו זה בסדר. הבעיה היא בשילוב התרבותי.  להבדיל מהיהודים שם (שזו הדוגמה הראשונה שעולה לכל אחד שאני פותח איתו את הנושא לראש) הערבים הם מהגרים בעוד היהודים שם כבר מספר רב של דורות. זה מוליד הרבה הבדלים שבאים לידי ביטוי בצורה מאוד מובהקת במסגדים. יצא לי לראות בית כנסת כשהייתי בטולוז שבצרפת לפני שנתיים והוא פשוט היה דלת בקיר עם מגן דוד עליה. מסגדים ברחבי אירופה, לעומת זאת, נראים כאילו הם ממוקמים לפחות ביפו. זה אולי נשמע כמו טענה מינורית, אבל זו דוגמה קלסית לאיך למוסלמים לא ממש אכפת מהטמעות בחברה כמו שהם מעדיפים לשנות את החברה כדי שתאהוד אותם (עיינו ערך במסגד סמוך לאתר קריסת מגדלי התאומים).

הבעיה הופכת ליותר גדולה כשמדברים על תפיסת האירופאים את כל הסיטואציה הזאת. אני מניח שיצא לכל אחד לקרוא בשלב כזה או אחר על מפלגות "ימין קיצוני גזעניות", שתופסות תאוצה במדינות כמו שוודיה והולנד, אשר חרטו על דגלם שאיפה להגבלות על הגירה ושיפור ההטמעות של המהגרים הקיימים בתוך החברה על-בסיס ערכיה המסורתיים (שפה, נורמות וכו'). עצם התוויות שמדביקים למפלגות האלו מצביעות על כך שאירופה מעדיפה להשקיע את מאמציה בלהיות נחמדה לכל מי שרק אפשר (כל עוד הוא מאיים לפוצץ כל דבר שזז אם הוא מתעצבן). בת-דודה שלי סיפרה שישנם ימים בטולוז בהם הנוצרים מעדיפים לקדש קדושים יומיים (יש מספר קדושים ליום) שמוצאם המזרח התיכון רק כדי שהערבים ירגישו רצויים (הו, סיינט מוחמד!). אני אפילו מכיר כמה ישראלים הנמנים על השמאל הקיצוני שמגלים הרבה סימפתיה ורחמים כלפי הערבים באירופה על כך שהם נרדפים ומדוכאים. כל הסיפור הזה הוא שבי בקונספציה; לאף מדינה באירופה אין סיבה הגיונית להאמין שהמסורות והשפות שלהם ישרדו את מאה השנים הקרובות רק בגלל שהן שרדו עד עכשיו. בקצב הנוכחי, יום יבוא ואירופה פשוט תפסיד בנקודות.

אני לא יודע למה זה קורה. מישהו פעם אמר לי לאירופה עוברת תהליך שכל מדינה מערבית עוברת בעשורים האחרונים של יבוא מעמד נמוך. אנחנו עושים את זה בזהירות רבה עם העובדים הזרים, ארה"ב יכולה להתמודד עם זה כיוון שרב-תרבותיות היא חלק מהווייתה, במובן מסוים, אבל אירופה היא הנערה שעושה עגיל בלשון מהסיבה הלא נכונה וחוטפת זיהום. האירופאים גם לא מביאים ילדים וגם לא מוכנים להחזיק את כלכלתם במו ידיהם, אבל הם מוכנים לקבל בזרועות פתוחות את כל מי שכן ויש לזה מחיר. אני לא אומר שיש התארגנות זדונית של מהגרים ערבים להשתלט על אירופה, אבל נקודת הסינגולריות בה הערבים ישירו "זו שלי וזו גם כן" תבוא בסופו של דבר.

יש גם טיעון די מנצח שאומר שמלחמת העולם השנייה הותירה את אירופה עם טראומה לא קטנה כשמדובר בשנאת זרים. זה לגיטימי, אבל לתת למוסלמים לרכב על זה זו טעות. אני מניח שרובכם זוכרים את פרשת הקריקטורה בעיתון הדני. ב-2005 התפרסמה קריקטורה של מוחמד שגררה מהומות של מוסלמים ברחבי העולם. מה שרבים לא זוכרים היא העובדה שהמהומות התחילו רק אחרי שמערכת העיתון התנצלה על הקריקטורה. אנחנו לא קיבלנו התנצלות על הכתבה ההיא בעיתון השוודי ההוא בו אמרו שישראל סוחרת באיבריהם של פלסטינים, אבל המוסלמים קיבלו התנצלות על הבעת דעה רק בשל היותה פוגענית לכאורה. אירופה לא רוצה לשחרר שום שד עדתי והיא נתפסת כחלשה.

אז מה הם יכולים לעשות? דבר ראשון, להפסיק לתפוס כל אדם המדבר בעוכריה של רב-תרבותיות כפאשיסט. מה שמייחד את מדינות אירופה היא תרבותה הייחודית של כל מדינה ומדינה, ועם כל הרצון הטוב, ישנם קווים אדומים שצריכים להימתח. מהגרים שרוצים להתאזרח בשוודיה צריכים להיות שוודים, אם לא ברמ"ח איבריהם, אז לפחות בקכ"ד. הם צריכים לדעת את השפה, להכיר את ארצם החדשה ולקבל בהבנה את מעמדם כמיעוט. אין שום סיבה שמישהו יתעמר בהם סתם.

מה הקשר אלינו, אתם שואלים? מאוד הדוק. כל הרצון לרצות את המוסלמים גורם לאירופה להתחבר לעמדה מאוד אנטי-ישראלית (וקצת אנטישמיות מסורתית דוחפת אותם אפילו כברת דרך נוספת). פרו-פלסטיניות הפכה לחלק מעסקת החבילה של דעות שמאל עד ימין מתון באירופה, מה שמביא לבת-דודה שלי הרבה כאב ראש. חבריה בצרפת תמיד יחשבו שהיא בעלת אג'נדה ימנית קיצונית בגלל שהיא פרו-ישראלית (למרות שזה ממש לא נכון) כיוון שדעה בסכסוך שלנו הפכה למבחן הלקמוס של המפה הפוליטית באירופה. כן כן, הבעיה הדמוגרפית באירופה היא הבעיה של העולם כולו...

סוציאל-קלישאה

כשראיתי לראשונה את הסרטון של אמן הגרפיטי הבריטי Banksy שיורד על זה ש-The Simpsons היא תעשייה שמגלגלת מליונים על גבם של עבדים במזרח הרחוק, לא נתתי לנושא יותר מדי תשומת לב. עוד קלישאה שחוקה שמובאת בצורה עוקצנית, חשבתי. אבל אז הסרטון נהיה פופולרי והופיע בבלוג שאני קורא בו לעיתים וזעמי התעורר. רציתי להשאיר תגובה זועמת אבל היא טפחה למשהו ששווה להקדיש לו קטע קצר בפוסט. אי לכך, הפסקאות הללו מוקדשות לבעלת הבלוג שלא זכתה לתגובה על אותו פוסט (שזה, הרי, הדבר הכי חשוב בעולם).

אני רוצה לספר לכם סיפור על נער בשם ראז'. הוא בן 11 והוא גר עם הוריו ושלושת אחיו הקטנים. אביו של ראז' נדרס ע"י פיל ועכשיו הוא לא יכול לעבוד. אמו עובדת במשרה חלקית כדי שיהיה לה זמן לטפל באב ובילדים.  אבל ראז' מספיק גדול בכדי לעבוד במפעל צעצועים מערבי 10 שעות ביום (במקום ללכת לבית הספר) בכדי לספק למשפחה מספיק כסף כדי שתוכל להרים את ראשה מעל קו הרעב. אך אויה! קומוניסטים אנארכיסטים מהמערב הרימו רעש גדול שאוסר על העסקתו בשכר שהוא פחות משכר המינימום בארץ מוצאם, מחד, וקוראים להחרים מוצרים המיוצרים ע"י המפעל, מאידך; כדאיות המפעל המרוחק של חברת הצעצועים ירדה וכעת המפעל נסגר ומשפחתו של ראז' תאלץ לרעוב למוות ברחוב. תודה רבה לכם, קומוניסטים אנארכיסטים!

זה נכון שאי-אפשר להתווכח על כך שזוהי סיטואציה נוראית לחיות בה וגם אני הייתי מעדיף שראז' המסכן ילך לבית הספר, אבל היא עדיפה על האלטרנטיבה. השכר הנמוך והתשתיות הזולות  גורמים לצמיחת מפעלים במזרח הרחוק וזה עדיף על כלום מבחינתם. כנראה שיש מקום לויכוח על כמה נמוך צריך להיות השכר, מה צריך להיות חלקה של המדינה בחלוקת קצבאות והאם העסקת ילדים במקביל לזה שילכו ללמוד היא אפשרית, אבל הגישה המפגרת הזאת לפיה לכל אדם בעולם צריכה להיות יאכטה היא קצת קצרת רואי. תנו לעבוד (ולראות סימפסונס) בשקט.


כל הכבוד ל...

ל"כשל" שפרסמו תמונה שצילמתי!


(ואני מניח שגם ל"תנובה" שכשלו מלכתחילה)


לסיום

תתכוננו, הם באים!!!



אל תשכחו לנצל את הזמן שלכם בצורה מיטבית,
רז.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה