יום ראשון, 27 בספטמבר 2009

כפרה עליכם, כפרה עליו ואנשים שצריכים לצום ממש חזק ביום כיפור

בוקר טוב לכולם.

אני חושב שיום כיפור הוא אולי החג הכי פחות מוערך ביהדות. הרוב הכופר רואה בחג הזה דרך בה הדת מנסה להרוס לנו את הבריאות, אבל אלו עושים הפרדה מוחלטת מהרעיון שמאחוריו. יום כיפור הוא יום בשנה שבשקט וברוגע קורא לנו לחשוב על כל הדברים הרעים שעשינו במהלך השנה ולו רק בשביל שנדע להמנע מהם בשנה הבאה. עקרון חשבון הנפש הוא משהו שקצת חסר בחברה שלנו, בה כולם חושבים שהם יותר טובים מכולם ויותר טהורים מכולם. זהו יום שבו אתה מביט במראה ורואה איפה אתה יכול להשתפר.

אני רוצה לנצל הזדמנות זו בשביל להתנצל בכל מי שנפגע כתוצאה ממילים שנכתבו בבלוג זה. לא התכוונתי לפגוע באף אחד חוץ מבשוודים.


כפרה עליו

אחרי שצפיתי בנאום נתניהו באו"ם, משהו שהייתי צריך לעשות ב-YouTube בעזרתם האדיבה של FoxNews (חלקים 1 2 3 4 ), אני יכול להגיד כל הכבוד לביבי. הנושאים, הרטוריקה, הרהיטות. ביבי במיטבו. למרות שלא היה לאף אחד ספק שבעניינים כאלו נתניהו יספק את הסחורה, אפילו מתנגדיו הנמצאים עדיין בקשת הציונית לא יכולים שלא להצטרף אלי במחיאות הכפיים.

הקטע הכי בולט בנאום היה הקטע בו נתניהו הציג לראווה הוכחות, שגרמניה עומדת מאחוריהם לקיומה של תוכנית הפתרון הסופי בזמן מלחמת העולם השניה ולקיומם של מחנות השמדה. הוא גם הזכיר שמות של אנשים ומדינות שמכירים בנכונותה של השואה. כל זאת כביכול בתור תשובה לטענות שהשמיע אחמדיניג'אד יום קודם שהשואה היא המצאה שלנו. המהלך הזה גרר טיפה ביקורת בתגובות שראיתי ב-Facebook. פיסת הביקורת הראשונה (והלא לגיטימית) הייתה שהעיסוק בשואה יגרום לנו להצטייר כבכיינים ולעולם ימאס לשמוע על זה כבר. חוסר הלגיטימיות של הטענה נובע בעיקר מכך שאנו לא צריכים להצניע את האירוע המכונן הזה רק כי הוא משעמם אנשים אחרים. אם לא נפנה את תשומת הלב העולמית מדי פעם לכך שהייתה שואה, יהיו אנשים שיתחילו להאמין לקולות שאומרים שהיא פיקציה.

פיסת הביקורת השנייה מדברת על כך שהעיסוק בנושא לא היה דבר נכון לעשות כיוון שהוא פותח על השואה דיון ובכך נותן לאחמדיניג'אד לגיטימציה כצד בו. זה היה נכון אם זה מה שהיה קורה בנאום. נהניהו לא דיבר עם אחמדיניג'אד או אל אחמדיניג'אד. הוא לא ממש ענה לא. הוא אמר לעצרת האו"ם: יש הוכחות, כולכם יודעים את זה, תתביישו לכם שנתתם לאחמדיג'אד במה.

עוד נקודה יפה הייתה ההתייחסות לדו"ח גולדסטון המגנה את ישראל. נתניהו קלע שם בול כאשר כיוון לכך שהדיון בזה שמלחמה היא דבר איום ונורא הוא דבר לא רלוונטי כאשר המלחמה היא צודקת. לטעון שישראל היא פושעת מלחמה מפנה את האצבע המאשימה לקורבנות החמאס ולא לחמאס עצמו שפעל לאורך כל הלחימה ובשנים שלפניה בלי להפסיק לפשוע פשעי מלחמה אפילו לשניה. אפילו לא אחרי ההתנתקות, שרק גרמה לעזה להפוך לבסיס טרור של איראן. גם כאן הוא קרה לאומות להתבייש בעצמן.

חלק שרבים לא הקדישו לו יותר מדי מחשבה היה הקטע שעסק יותר בנושא של אותו מושב של האו"ם. באופן אירוני, הנושא שכל מנהיגי העולם באו לכבודו בשיירות הרכבים והמטוסים היה איכות הסביבה, או ליתר דיוק, שינויים באקלים העולמי. נתניהו דיבר על כך שהמדע והטכנולוגיה המפותחים בישראל שמים אותה על המפה ושישראל היא מדינה מפותחת הלוקחת חלק במאמץ העולמי לשפר את איכות הסביבה. ישראל היא דמוקרטיה שהיא חלק מהעולם הנאור ומדינות שהן לא (כמו איראן) צריכות להחליט אם הן עולות על הגל או נשארות במקום.

הוא דיבר על הפלסטינאים, אבל לא דברים שלא שמענו קודם מביבי (הכרה במדינה יהודית, פירוז, לא לזכות השיבה, קווי 67 הם לא אופציה רצינית, הכדור בידיים של הפלסטינאים) אז לא ארחיב. בשורה התחתונה הוא אמר לעולם: אנחנו יכולים להיות חברים ממש טובים אם אתם רק רוצים ואין שום סיבה שלא תרצו, אבל אנחנו לא נרצה אתכם רק בשביל לרצות. אנחנו לא פראיירים. היידה ביבי. לגמרי לא בטוח שציפי ליבני הייתה מסוגלת לעשות את זה.


אנשים שצריכים לצום ממש חזק ביום כיפור

כחלק מהתחדשות העונה הטלוויזיונית בארצות הברית, הסדרה המצויינת להפליא "It's Always Sunny In Philadephia" של רשת FX חוזרת בעונה חמישית. הסדרה היא פרי עבודתם ומוחם הקודח של שלושת השחקנים הראשיים רוב מק'אהלני(מאק), גלן הוורטון (דניס) וצ'רלי דיי (צ'רלי) שבנו סיטקום שמפר את כל החוקים בצורה כ"כ יפה.
יחד עם דני דה-ויטו (פרנק) וקייטלין אולסון (די) הם מהווים את "החבורה" (The Gang), ערימה של אלכוהוליסטים לבנים מטומטמים לא יוצלחים ולא מוסריים שמנהלת פאב כושל בדרום פילדלפיה. הם עושים הכל, מלמכור אלכוהול לקטינים ועד לכלוא אנשים ולהרוס להם את הבית, דרך סמים קשים, גזענות וחוסר סובלנות.

אפשר לכנות את הסדרה "סיינפלד על קראק". אין בה שום הגיון או סוף טוב, אי אפשר להתחבר לדמויות וז מצחיק עד דמעות. אני ממליץ לכולם לראו את זה. העונה הראשונה היא פחות טובה מהשאר אבל גם היא חובה.


לסיום

איזו רומנטיקה...


חתימה טובה,
רז.


תגובה 1: