יום שלישי, 15 בספטמבר 2009

הערסים, הכרומוזום והרובוטים שהולכים להרוג את כולנו

ערב טוב לכולם.

שבוע לא כתבתי פה כיוון שבזמן האחרון אין לי יותר מדי זמן או כוח במהלך השבוע. השד יודע למה. זה לא כאילו אני עושה יותר מדי עם החיים שלי. סוף השבוע הוא מקום טוב לדחוף אליו דברים כאלה, אבל בסוף השבוע הזה הייתי בטיול עם חברים בצפון כך שלא הייתי ליד המחשב מספיק זמן בשביל פוסט. היה סבבה אבל למרות שמצאנו לעצמנו פינה די מבודדת בחוף הכנרת לשינה, עדיין נתקלנו בתופעת הערסים.

ערסים זה דבר מוזר מאוד. הכנרת היא מקום בו זה יוצא בצורה מאוד בולטת. במועדונים, ברחוב ובתור בדואר אתה רואה אותם בסביבה זרה להם יחסית. בכנרת, או לצורך העניין גם כשהם עושים על האש ביום העצמאות, הם מביאים את כל החברים הערסים שלהם ועושים מסיבה. הם שומעים מוזיקה מזרחית בווליום לא הגיוני (בסופ"ש הנ"ל, גם בשעות לא הגיוניות), הם מוחאים כפיים כאשר הזמר אומר "'אללה, איפה הכפיים?!" (ממקור ראשון) והם אוהבים קריוקי. הם מביאים מקרופון ושרים לתוכו.

כשמערימים את כל זה על-גבי ההגייה הקלוקלת שלהם והעובדה שהמשפט "איזה 'תחנגל אתה שיש לך תעודת בגרות" יכול לצאת רק מתת-התרבות הזו בחברתינו, כל העסק יכול היה להוות נדבך מאוד מעניין בפוסט על מערכת החינוך שהיה אמור להופיע פה היום. למרבה הצער, יש נושא שדי בוער בי אז נאלץ לדחות את זה למועד אחר. אולי לעוד שניים-שלושה פוסטים.


הכרומוזום

ביום ראשון פרסמתי בפייסבוק את הלינק הזה. מנקודת המבט שלי, הסרטון מראה דוגמאות לנהיגה גרועה עד כדי גיחוך. במקרה כל טעויות הנהיגה בסרטון הן של נשים. בנוסף, כותרת הקטע שהתנוססה לי בהודעה הייתה "בנות רק תראו איך זה נראה מהצד..." (היעדר הפסיק במקור). התחילו לזרום קצת תגובות. ברגיל. ואז הלכתי לעשות קקה ולכשחזרתי הופתעתי לגלות כ-30 Notifications שמתייחסות בין השאר לזה שכל מי שחושב שזה מצחיק הוא שוביניסט מסריח ובנוסף התפתח דיון על שוויון לנשים.

בקשר לזה שכל מי שחושב שהסרטון מצחיק הוא שוביניסט מסריח התשובה מתחלקת לשניים. בראש ובראשונה, הסרטון הזה הוא אחו-שילינג צחוקים. ודבר שני, בדקתי, ובנוסף לזה שאני מתקלח על בסיס יומי אני גם לא שוביניסט בגלל שאני אומר שנשים הן נהגות פחות טובות, בעיקר לאור העובדה שיש לכך לא מעט עדויות (ראה סרטון הנ"ל).

כל העסק הזה מזכיר לי ויכוח שהיה לי עם ידידה לפני כמה שנים שאולי ישים את הדעה שלי בפרופורציה. אני מהנדס מכונות וזרקתי משהו על זה שהנדסת מכונות זה משהו גברי והיא אמרה שאני שוביניסט מסריח. אבל גם כאן זה לא נכון. הטיעון שנתתי לה היה מאוד פשוט. מתוך כ-160 סטודנטים במחזור שלי היו רק 10 בנות. בתהליך הרישום, נושא המגדר לא היה קיים. לא התקיימו ראיונות קבלה ע"י פרופסורים זקנים עם אמונות ארכאיות. הקבלה הייתה על סמך נתונים יבשים של בגרות ופסיכומטרי (שלא צריכים להיות גבוהים במיוחד יחסית להרבה ענפים בהנדסה). הכל בגלל שהנדסת מכונות דורשת ג'וק מסויים שלגברים יש יותר מלנשים. שלא תבינו אותי לא נכון, הבחורות שסיימו איתי הן בחורות מוצלחות להפליא ואין לי ספק שהן מהנדסות מעולות, אבל עצם העובדה שהן בחרו ללמוד את מה שהן למדו היא יוצאת דופן.

מה שאני אומר כאן מאוד פשוט. גברים הם שונים מנשים. יש אפילו הבדל של כרומוזום שלם. אני לא אומר שזה הבדל לטובתנו. הבדל. משהו שגורם לי לאהוב לשתות בירה ולדבר על דברים גבריים כמו מכוניות. אני בטוח שיש לא מעט דברים שבהם נשים עוקפות גברים. אם כבר הלכנו לכל עניין ההתפלגות בחוגים אקדמיים, בביולוגיה יש משמעותית יותר נשים מגברים. ישנם גברים שאני בטוח שהם ביולוגים מעולים. אבל זה לא הופך אותם לפחות יוצאי דופן.

נשים נוהגות פחות טוב, לא בגלל שהן נחותות, אלא בגלל שהן נוהגות פחות טוב. זה אקסיומטי. הכותרת של הסרטון אכן מנציחה סטריאוטיפ, אבל זה סטריאוטיפ שמגיע מאיזשהו מקור של אמת. זה כנראה טמון עמוק בגנטיקה שלנו. ישנן נהגות טובות, אבל הן מעטות ויוצאות דופן באופן מאוד לא משכנע. במקום להתבכיין על שוביניזם לכו תכינו משהו לאכול.


הרובוטים שהולכים להרוג את כולנו

אני אוהב את הסרטים מטריקס (המקורי) וסרטי שליחות קטלנית אבל כל פעם שאני רואה אותם אני מרגיש שהמדע הבדיוני האלגנטי יחסית שמובא בהם מלווה בזרם של משהו מאוד מוזר: טכנופוביה. הם אגב לא היו הראשונים, הרי אסימוב הקדים אותם. בשליחות קטלנית האופן שבו הם מדברים בשנאה טכנולוגיה הופך להיות מעצבן. הם לא מביאים את זה בצורה של שלט אזהרה מפני דברים שעשויים להתרחש אלא באופן בוטה אומרים שאנחנו צריכים לצעוד לאחור.

יכול להיות שאני טועה ושה-BigDog וה-LittleDog של Boston Dynamics וה-SpiderBot שמתפתח במחלקה להנדסת מכונות של אוני' בן גוריון יום אחד יהרגו את כולנו, אבל למה להיות פסימיים...


לסיום

באמת שאני אוהב סחוג (או "זחוק"). זה מתובל וטעים ואחלה. אבל זה פשוט מגוחך.


לא לשכוח לבדוק תאריך תפוגה לפני שאוכלים,
רז.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה